Gabinet logopedyczny w szkole funkcjonuje od 2006 roku i prowadzi go pani mgr Eleonora Całka.
Godziny pracy p. Eleonory Całki w roku szkolnym 2022/2023:
Dzień tygodnia |
Godziny pracy |
Poniedziałek |
08.00 – 10.30 i 11.20 - 15.05 |
Wtorek |
10.30 – 11.30 i 12.30-15.05 |
Środa |
12.25 - 14.15 |
Czwartek |
11.30 – 14.20 |
Piątek |
11.30 – 15.05 |
Konsultacje dla rodziców: 2 poniedziałek – 15.05-16.05
Konsultacje dla uczniów: 1, 3, 4 poniedziałek - 15.05 - 16.05
Pomocą logopedyczną są objęci wszyscy uczniowie klas I - VIII, którzy posiadają opinię lub orzeczenie z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej z zaleceniem zajęć logopedycznych.
Zajęcia prowadzone są w małych zespołach /dwu, trzy, czteroosobowych/ bądź indywidualnie w zależności od rodzaju i stopnia nasilenia danej wady lub zaburzenia. Dla każdego dziecka opracowany został program terapii logopedycznej, który powstał na podstawie szczegółowej diagnozy. Metody pracy, pomoce i środki są dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych konkretnego dziecka.
Celem przewodnim jest:
· rozwijane komunikacji językowej poprzez usprawnianie funkcji mowy i umiejętności wypowiadania się,
· wyrównywanie opóźnień mowy,
· korygowanie wad wymowy,
· stymulowanie rozwoju poznawczo - językowego,
· usprawnianie procesów wzrokowo - ruchowo - słuchowych,
Wady artykulacyjne są częstym zjawiskiem występującym wśród dzieci rozpoczynających naukę szkolną. Korekcja zaburzeń artykulacyjnych to czynności podjęte w celu usunięcia wadliwie artykułowanych głosek i wytworzenia w ich miejsce prawidłowego brzmienia oraz w celu utrwalenia i automatyzacji ruchów narządów mowy podczas artykulacji nowo nauczonych głosek.
Proces korekcyjny powinien rozpoczynać się od ćwiczeń usprawniających motorykę narządów mowy, ćwiczeń oddechowych i słuchowych. Następnym etapem jest wywołanie głoski w izolacji, utrwalanie w sylabach, wyrazach, w zwrotach dwuwyrazowych, zdaniach, a także w krótszych i dłuższych tekstach. Utrwalanie ma na celu stabilizację artykulacji w mowie kontrolowanej, natomiast automatyzacja umożliwia artykułowanie w sposób swobodny.
Czas trwania terapii oraz jej efektywność zależy od rodzaju i stopnia zaburzenia, sprawności intelektualnej dziecka, budowy i sprawności aparatu artykulacyjnego, a przede wszystkim od współpracy terapeuty z rodzicami. Aby skutecznie zwalczyć utrwalone zaburzenie artykulacyjne potrzeba wiele czasu i wysiłku. To czego dziecko nauczy się w gabinecie logopedycznym, musi być wielokrotnie powtarzane poza miejscem terapii (konieczne są systematyczne, codzienne ćwiczenia z dzieckiem w domu trwające ok. 20 minut).
CLICK_TO_ENLARGE
CLICK_TO_ENLARGE
CLICK_TO_ENLARGE
CLICK_TO_ENLARGE
CLICK_TO_ENLARGE
CLICK_TO_ENLARGE
CLICK_TO_ENLARGE
CLICK_TO_ENLARGE
CLICK_TO_ENLARGE
CLICK_TO_ENLARGE
CLICK_TO_ENLARGE
CLICK_TO_ENLARGE
CLICK_TO_ENLARGE
CLICK_TO_ENLARGE