W Szkole Podstawowej nr 17 w Płocku od 1999 roku funkcjonuje gabinet zajęć korekcyjno - kompensacyjnych.
Nauczyciele zajęć korekcyjno – kompensacyjnych w roku szkolnym 2022/2023 pracują w następujących godzinach:
Lp. |
Nauczyciel |
Dzień tygodnia |
Godziny/klasy |
1. |
p. Marzena Stupecka |
poniedziałek |
|
środa |
|
||
piątek |
|
||
2. |
p. Agnieszka Kowalska |
poniedziałek |
|
środa |
|
||
piątek |
|
||
3. |
p. Anna Miodek |
poniedziałek |
|
środa |
|
||
4.
|
p. Magdalena Uździcka |
wtorek |
|
czwartek |
|
Postępowanie korekcyjne można określić mianem terapii pedagogicznej. Terapia łączy:
- postępowanie przyczynowe (wyrównywanie niedoborów rozwojowych, korekta zaburzeń, pobudzanie rozwoju),
- postępowanie objawowe (likwidowanie luk i zaległości programowych).
Na zajęcia reedukacji uczniowie są kwalifikowani na podstawie opinii wydanych przez poradnie psychologiczno - pedagogiczne.
W ciągu roku szkolnego zajęciami kompensacyjno - korekcyjnymi objętych jest około 45 uczniów. Podczas realizacji programu wyodrębniono następujące płaszczyzny działania:
- psychoterapeutyczną,
- psychodydaktyczną.
Działalność psychoterapeutyczna wiąże się ściśle ze stymulacją rozwoju funkcji słuchowo - wzrokowo - ruchowych i jej celem jest:
- rozładowanie i wyciszanie negatywnych reakcji dziecka,
- wyzwalanie potencjalnych możliwości i zainteresowań,
- odzyskanie wiary we własne siły.
Działalność psychodydaktyczna wiąże się z wynikami badań pedagogicznych i jej celem jest wytyczenie programu działania korekcyjnego.
Aktualny poziom umiejętności czytania i pisania wyznacza realizację właściwego etapu reedukacji. Punktem wyjściowym są ćwiczenia z sylabami. Stosowane są różne metody treningowe rozwijające szybkość i bezbłędność czytania oraz ćwiczenia służące opanowaniu problemów w pisaniu. Formy zajęć dostosowane są do rodzaju zaburzeń i możliwości dzieci.